- بهنظر شما مهمترین چالشی که صنعت بیمه ایران را در حال حاضر تهدید میکند، چیست؟
قیمت گذاری دولتی و وضع عوارض و مالیات بر رشتههای بیمهای- که در هیچ کجای دنیا معمول نیست- مهمترین چالش صنعت بیمه محسوب میشود. بهطور معمول در عملیات بیمهگری، تعیین نرخ و حق بیمه بر اساس ارزیابی ریسک صورت میگیرد و نه بر اساس تصمیمات دولت. همچنین برای ترویج بیمه در همه کشورها، بیمهها از اعمال مالیات بر فروش بیمهنامه و ارزش افزوده نظیر بانکها معاف هستند.
- ریشه و علت پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران و راهکار پیشنهادی شما چیست؟
علت پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در ایران، اقتصاد دولتی است به نحوی که بیش از 80درصد سرمایهها و منابع در مالکیت یا مدیریت دولت قرار دارد و مدیران دولتی با اتکای به درآمدهای نفتی از بیمه سرمایهها و داراییها و مسئولیت تحت مدیریت خود طفره میروند.
- علت عدم استقبال مردم از خدمات بیمهای جدید نظیر بیمه عمر و زندگی را در چه عواملی میدانید؟
تورم و عدم امکان کسب بازده متناسب با تورم توسط بیمهها، علت اصلی عدم استقبال از بیمههای عمر و سرمایهگذاری است.
- آیا گسترش کمی شرکتهای بیمه و راهاندازی شرکتهای تخصصی بیمه میتواند به گسترش ضریب نفوذ بیمه کمک کند؟
باید تأکید کنم که بهطور طبیعی از آنجا که شرکتهای جدید عمدتا توسط سهامدارانی راهاندازی میشوند که پرتفوی بالقوهای دارند و با تأسیس شرکت بیمه، پرتفوی خود را بالفعل میکنند، تا حدودی به افزایش ضریب نفوذ بیمه کمک میکنند.
- نظارت بر فعالیت شرکتهای بیمهای در خصوص مواردی چون نرخشکنی و عدم پرداخت مطالبات خسارتدیدگان را چگونه ارزیابی میکنید؟
بهنظرم نرخشکنی اصطلاح غلطی است که متأسفانه بهرغم حذف تعرفهها کاربرد رسانهای دارد چرا که نرخی فعلا وجود ندارد که کسی آن را بشکند. چنانچه منظور نرخ فنی است که باید با ارزیابی ریسک محاسبه و سپس با افزودن هزینههای عملیاتی شرکتها و سود مورد انتظار به حق بیمه تبدیل شود. باید گفت که متأسفانه در اکثر شرکتهای بیمه نیروی متخصص کافی برای ارزیابی ریسک وجود ندارد. چنانچه ارزیابی ریسک به صورت دقیق صورت گیرد، نرخ فنی استخراج و بر اساس آن حق بیمه محاسبه میشود اما از آنجا که در محاسبه حق بیمه، هزینههای شرکت بیمه دخالت دارد، بنابراین شرکتهایی که مدیریت هزینه کارآمدی دارند، میتوانند حق بیمه کمتری به بازار ارائه کنند. با تحقق چنین شرایطی حق بیمهها قطعا در بازار متفاوت خواهد بود و مشتریان با توجه به اعتبار و شهرت شرکتهای بیمه دست به انتخاب خواهند زد.
- پیشنهاد مشخص شما برای تقویت فرهنگ بیمه چیست؟
ببینید! بیمه پشتوانه اقتصاد ملی و عرضهکننده امنیت خاطر و آرامش به آحاد جامعه است و با توجه به نقش مهم بیمه در رشد و توسعه اقتصادی و امنیت اجتماعی و فکری مردم، حاکمیت موظف به حمایت از این امر و کمک به توسعه فرهنگ بیمه از طریق متون آموزشی، رسانهها، مقررات و قوانین است چرا که کار توسعه فرهنگ بیمه آن قدر دشوار و هزینهبر است که از عهده یک یا تمامی شرکتهای بیمه خارج است و گسترش و تعمیق فرهنگ بیمه یک وظیفه حاکمیتی است که فقط دولت میتواند از عهده آن برآید.